Historien om Albin Express

Ingen annan båt under 1980-talet såldes i så många exemplar på så kort tid och till så många olika typer av seglare. Express vann hjärtat hos kappseglare, nybörjare och unga familjer som ville ha en ny, snabb, enkel och billig ny båt. Express uppfyller de mest varierande önskemålen. Sedan 1979 samlar Expressen de största startfälten för entyps kölbåtar i Sverige.

Expressen är en modern konstruktion som trots sin storlek seglar bättre än betydligt större och nykonstruerade båtar. Kombinationen stark kappseglare och trygg familjebåt med tillräcklig bekvämlighet till låg kostnad är signum för Expressen, som ibland kallas “Svenssons kappseglare” eftersom alla kan vara med.

1979–1981
Albin Marin AB producerade drygt 1000 expresser i en rasande takt under åren 79, 80, 81.

Tillverkningen av Expresser började i Kristinehamn i Gustaviks industriområde (idag är Confibra AB verksam i samma lokaler). 1979 levererades 100 båtar, 1980 levererades 600 båtar och 1981 levererades 300 båtar.
En vaxning av formen räckte på den tiden till 20 båtar.

Båtarna plastades på löpande band, julen 1980 plastades Express nr 1000.

1982–1984

Försäljningen gick trögt, tillverkningen fortsatte 1982 i Nya Albin Marin AB med minskad produktion på Gotland. Båtar sålda fram till -84 har tillverkningsnummer närmare 1100.
Jag tror alla Expresser byggdes i halvfabrikat där ägaren med hjälp av handbok fick skruva in allt trä själv i båten, sätta på köl osv.

Kuriosa:

Expressprototypen var från början kortare än dagens Express samt hade självslående fock.
Peter Norlin märkte att farten inte höll måttet i lättvind mot J24 men snabbare i hårdare vindar.
Istället för självslående fock sattes en 110% fock vilket förbättrade prestandan.
Expressen förlängdes 50 cm i både akter och för samt fick en rakare stäv.

Den gelcoatgråa Expressen med tillverkningsnummer 604 “gråhund” tillverkades som sista båt innan semestern -80 pga färgen, därefter krävdes omfattande rengöring och vaxning av formen.

En annan Express med annorlunda tillverkningsnummer är 1200 “Erstagatan” som producerades på Gotland kring -82. Vilken Express som är sist tillverkad 1984 är okänt.

1985–1988
Express produktion AB fortsätter bygga båtar på Gotland men inga Expresser.
Albin Nova, Alpha produceras.

1989–1990
Express produktion AB producerade 10-tal båtar på Gotland, här hittar vi de berömda 1120 och 1121 och 1300.
Några båtar levererades till Finland och de flesta var dessutom blåa.

Dom blåa Expresserna plastades som dom sista båtarna före semestern,
ska varit ett hästjobb att rengöra formen igen inför produktion av vita båtar.

1991–1999
Rent-A-Boat AB:s ägare Bengt Söderberg, Peter Norlin och Jörgen Nilsson köper formarna från Express produktion AB och fortsätter produktion av Albin Nova, Alpha.
Inga Expresser byggs.

2000–2002
Rent-A-Boat AB bygger den röda Expressen med nr 2000, den plastades och byggdes i Estland av Lennart Alpståls estniska bolag Luksusjahtoch i Nasva på Saaremaa och har sannolikt den mest lyxiga inredningen av alla Expresser. Inredningen blev så annorlunda att inmätningen blev problematisk, båten deltog på SM 2000 och kom på 20 plats men seglar idag i Norge.

2001
Producerades “Jobman” i Arboga av Jansson (den ena hälften av Jansson/Zarin i Köping) med tillverkningsnummer 2001. Trinity Marin på Lidingö färdigställde båtens inredning, köl, beslag och ett besöksreportage från Trinity finns i någon gammal X:et från 2001.

2002
Vintern 2001–2002 plastades SWE 2002 “Burken” i Munkedal av RS-plast och färdigställdes av ägarna själva inför SM i Marstrand.

2003
Sålde Rent-A Boat AB formar och tillverkningsrätten till Erik Jacobsson som drog igång tillverkningen i Fjugesta utanför Örebro.
Företaget var Nya Expressbyggarna som producerade 10 båtar.
RS-plast plastade skrov och däck som tidigare vilka transporterades till Fjugesta för slutmontering.
Alla båtar är “varvstillverkade” av Nya Expressbyggarna. Båtarna har tillverkningsnummer 2003 t.o.m. 2011 och alla seglar i Sverige förutom båtnr 2007 som seglar i Norge (NOR 210).

2005

Finnessabåtar AB i Trosa tog över tillverkningen slutet 2005 och har snart 1 båt klar och kommer under 2007 starta försäljningen.

Segelnr (som är detsamma som tillverkningsnummer i Sverige) får båtarna idag vid leverans och efter godkänd inmätning.

Läs mer på https://www.expresseglare.se/